Σελίδες

Παρασκευή 2 Απριλίου 2010

Πως μαθαίνω / Jak się uczę


Pierwszy sposób na naukę greckiego jaki zastosowałam, był sposobem najlepszym. Po prostu tam byłam, więc język przyswajał się sam, niejako przy okazji. Miałam to szczęście, że w pobliżu miałam wielu Polaków gotowych do odpowiadania na moje niezliczone pytania: "A co to znaczy?" A i sami Grecy są bardzo chętni do pomocy i niezrozumiałe słówko powtórzą np. po angielsku, lub będą starać się wytłumaczyć opisowo, czy na migi. Gorzej było z kontrolą poprawności. W życiu codziennym Grekom wystarczało, że rozumieliśmy się nawzajem i mało komu się chciało poprawiać mnie na każdym kroku.
O tym etapie nauki można by książkę napisać, bo pobyt w obcym kraju, bez znajomości języka niemal zawsze obfituje w masę dziwnych, często zabawnych sytuacji. (Pamiętam na przykład, jak bardzo chciałam się dowiedzieć co znaczy swojsko brzmiące "klej to", a pomagający nie potrafił udzielić mi odpowiedzi. Dopiero odsłuchanie piosenki, w której ten zwrot usłyszałam wyjaśniło sytuację i okazało się, że tak zrozumiałam fragment "...κλαίει το....") Jednak nie każdy ma możliwość wyjechać, a brak takiej możliwości nie może być przeszkodą nie do pokonania. Porozmawiajmy więc o innych sposobach.
Już po powrocie do Polski wiedziałam, że chcę kontynuować naukę. Przywiozłam więc sobie z Grecji podręcznik do gramatyki dla pierwszych klas greckiej podstawówki i powoli, mozolnie, ze słownikiem w ręku, słówko po słówku mozolnie go tłumaczyłam. Ten sposób wymaga ogromnego samozaparcia. Często, szczególnie na początku trudno jest znaleźć podstawową formę słówka, którego szukamy, bo w tekście przecież słówka występują w różnych odmianach. I tutaj niesamowitą pomocą jest Internet. Po pierwsze dzięki niemu nie musimy się martwić o brak tekstów do tłumaczenia, nie trzeba sprowadzać z zagranicy opasłych tomów literatury, można próbować tłumaczyć dowolną stronę internetową. Poza tym sieć to ludzie - poznałam masę dobrych dusz, które chętnie służą swoją wiedzą i wyjaśniają wątpliwości. No i Internet to masa przydatnych w nauce miejsc. Na przykład aby poznać podstawową formę słówka, którego szukamy, oraz nauczyć się jego odmiany, wystarczy wpisać je tu. Ja jednak, mimo niezaprzeczalnego znaczenia przydatności sieci w nauce, pozostałam tradycjonalistką i dla mnie niezastąpiony jest po prostu papier i długopis:)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου